O složení člověka,
jeho vnějších a vnitřních smyslech a rozumu; o trojích žádostech duše a vášních vůle.
Mnozí teologové se domnívají, že Bůh tělo prvního člověka nestvořil bezprostředně, nýbrž že je sestavil a utvořil ze živlů prostřednictvím nebeských duchů; s tímto názorem souhlasí podle nauky Platonovy také Alkinoos, tvrdě, že nejvyšší Bůh je stvořitelem celého světa, tedy i bohů a démonů, kteří jsou proto nesmrtelní. Ostatní věci a druhy smrtelných bytostí stvořili z rozkazu nejvyššího boha bohové mladší, neboť kdyby je byl utvořil sám Bůh, byly by také nesmrtelné. Bohové vzali tudíž ze země, ohně, vzduchu a vody určité částice, sloučili je navzájem a utvořili takto ze všeho jedno tělo, které podrobili duši, a vykázali v něm jednotlivým citům zvláštní místa, jako hněvu prsa, žádostem břicho, ušlechtilejším smyslům hlavu, jako tvrz a záštitu těla celého. Pak došlo na různé orgány mluvy.
Mnozí teologové se domnívají, že Bůh tělo prvního člověka nestvořil bezprostředně, nýbrž že je sestavil a utvořil ze živlů prostřednictvím nebeských duchů; s tímto názorem souhlasí podle nauky Platonovy také Alkinoos, tvrdě, že nejvyšší Bůh je stvořitelem celého světa, tedy i bohů a démonů, kteří jsou proto nesmrtelní. Ostatní věci a druhy smrtelných bytostí stvořili z rozkazu nejvyššího boha bohové mladší, neboť kdyby je byl utvořil sám Bůh, byly by také nesmrtelné. Bohové vzali tudíž ze země, ohně, vzduchu a vody určité částice, sloučili je navzájem a utvořili takto ze všeho jedno tělo, které podrobili duši, a vykázali v něm jednotlivým citům zvláštní místa, jako hněvu prsa, žádostem břicho, ušlechtilejším smyslům hlavu, jako tvrz a záštitu těla celého. Pak došlo na různé orgány mluvy.
<< Home