Proto nelze podati jednotné a vždy platné methody vykládací; protože dle Synesia jsou úkazy u těchže věcí tytéž, u podobných pak podobné, je nutno, aby ten, kdo viděl častěji jedno a totéž neb něco podobného, spojil s viděním týž neb podobný význam, působení a následek. Aristoteles praví: Pocitem posilujeme paměť, ze vzpomínek na jednu událost častěji se přihodivší povstává zkušenost, z mnoha zkušeností pak vyrůstá znenáhla umění a věda. Stejně jest nutno si počínati u snů. Proto Synesios radí, aby každý si všímal svých vlastních snů a následků takových, s nimiž ve snu viděné se shoduje, dobře si viděné i prožité zapamatoval a takovým bedlivým sebepozorováním si utvořil řadu pravidel, takže by potom každý, na nic nezapomínaje, mohl sobě sestaviti použitelnou věštebnou a vykládací metodu svých snů. Nejvýznamnější sny bývají ony, které se staly za průchodu Luny oním znamením, které ovládá devátý dům základního horoskopu, ročního horoskopu, aneb když prochází devátým znamením vůbec (Střelec). Nejpravdivější a nejspolehlivější věštby nepodává nám příroda, ani lidské umění. Budoucnost zjevují nám toliko čisté duše z božího vnuknutí. Tím řekli jsme vše, co se vztahuje na věštby a orakula.
<< Home