Jak duševní vášně mohou působiti navenek i na cizí bytost.
Jsou-li duševní vášně, provázející fantasii, prudké, mohou pozměniti nejen vlastní tělo, ale mohou i působiti rozšířeně na tělo cizí, a tímto způsobem vyvolati určité podivuhodné účinky v živlech i ve hmotách; stejně mohou odehnati i způsobiti onemocnění těla i duše. Hlavními příčinami tělesného zdraví jsou duševní vášně. Duše velmi nadšená a živou imaginací vzrušená přináší zdraví i chorobu nejen tělu vlastnímu, ale i tělu cizímu. Avicena má za to, že velbloud může padnouti, chce-li kdo tomu svou imaginací. V moči člověka psem pokousaného vidíme obrazy psů. Podobně působí i imaginace těhotné ženy na cizí tělo, neboť plodu se dostává znaků imaginované věci. Proto v groteskních představách těhotných žen dlužno hledati příčinu znetvoření plodu. Marek Damašský vypravuje o jednom takovém případě ze Santa Pietry v Pise. Císaři a českému králi Karlu byla představena dívka, která od narození byla celá chlupatá jako divé zvíře, poněvadž její matka v době těhotenství velmi často patřila v náboženském vzrušení na obrázek sv. Jana Křtitele, který visel nad jejím lůžkem.
<< Home