Wednesday, November 07, 2007

SÍLY

107. Dháraná je upnutí mysli na jediný objekt.
108. Dhjána je nepřerušované spojení mezi myslí a objektem.
109. Samádhi je takový druh osvícení, ve kterém vnímání procesu spojení mizí a v mysli zůstává pouze
vjemová podstata objektu.
110. Tyto tři dohromady (pozornost, spojení a osvícení) utvářejí koncentraci (Samjama).
111. Úspěšná koncentrace je přímým poznáním.
112. Koncentrace je nutná k ovládnutí různých stupňů.
113. Tři stupně (pozornost, spojení a osvícení) jsou mnohem niternější než předcházejících pět stupňů (viz
kap. 2, 80).
114. Ale i tyto tři jsou vnější v porovnání s bezsemenným Samádhi.
115. Potlačením rozptylujících vjemů mysli a zesílením vědomého ovládání mysl přilne k procesu kontroly a
ovládá vjemové modifikace.
116. Když se uvědomělá kontrola umocní, zklidní se tok mysli.
117. Když mysl (Čitta) odstraní všechny podružné objekty vnímání a soustředí se výlučně na jediný, dostaví se
Samádhi.

Labels: