Saturday, March 03, 2007

Jakým způsobem věci pozemské podléhají tělesům nebeským a kterak lidské tělo, jakož i lidské jednání a mravy, odpovídají hvězdám a souhvězdím.

Ukázal jsem, že vše nižší jest ovládáno vyšším a že vše jest jaksi obsaženo ve všem (jak učí Proklos), totiž nejnižší v nejvyšším a nejvyšší v nejnižším; tak i na nebesích existují věci pozemské, ovšem v nebeské příčinnosti a způsobu, a naopak i na zemi jsou obsaženy věci nebeské, ovšem způsobem pozemským, to jest dle svých účinků; tak říkáme, že některé věci jsou povahy sluneční, jiné opět měsíční, neboť Slunce a Luna jsou v nich obsaženy některými svými silami. Takovéto věci přijímají od nich mnoho ze svých sil a vlastností podobných vlastnostem hvězd a souhvězdí, kterým podléhají. Tak víme, že věci sluneční vztahují se na hlavu a srdce, poněvadž Slunce má svůj dům ve Lvu a svou exaltaci ve Skopci; podobně věci martické vztahují se na hlavu a varlata vzhledem ke Skopci a Štíru; proto ti, jichž smysly jsou zmateny nestřídmým použitím vína a bolí je hlava, naleznou výtečný lék v tom, ponoří-li varlata do studené vody smíchané s octem. Abychom však mohli takové účinky vyvolati je nutno, abychom znali jakým způsobem tělo lidské ve svých částech podléhá vlivu planet a souhvězdí. Věz tedy, že dle arabské tradice, slunce ovládá mozek, srdce, stehna, morek, pravé oko a životního ducha.