Monday, April 02, 2007

dochove

Kterak jistými přírodními látkami lze přivolati duchová knížata a démony, služebníky jejich.

Je známo, že zlé démony je možno přivolati ohavným a svatokrádežným uměním; Psellos vypravuje o gnostických čarodějích, kteří provozovali tytéž ohavnosti, jaké se kdysi páchaly v kultu Priapově a při uctívání modly Panor. Tomuto se podobalo - není-li to ovšem vybájeno odporné kacířství templářů. Dále jest známo o čarodějnicích, že jejich babská pověra končila v takovýchto hanebnostech. Těmito věcmi vábí se zlí duchové a dochází s nimi ke smlouvě, jak pravil zlý démon maga Kynopse k Janovi; “Všecka moc Satanova přebývá v něm, on se paktuje se všemi zlými mocnostmi, jakož my s ním; Kynops poslouchá nás a my jeho”. - Opačně ovšem zase víme, že dobrými skutky, čistou mysli, mystickými modlitbami, vroucími prosbami a pod. si můžeme nakloniti nebeské anděly. Nikdo nebude pochybovati, že určitými přírodními látkami lze přivolati i duchová knížata světa, anebo alespoň jejich služebníky, démony, vzdušné duchy, jak praví Merkurius, nikoliv tedy bytosti nebeské, neboli vyšší. Tak čteme o starých kněžích, že zhotovovali věštecké sochy a obrazy, které oživovali hvězdnými duchy, čemuž však nesmíme rozuměti tak, jako by snad duchové byli vázáni určitými látkami, nýbrž tak, že libujíce si v harmonických, jim odpovídajících hmotách, rádi v nich přebývají, jimi promlouvají a jiné divy konají, asi stejně, jako když démoni ovládnou lidské tělo.