Tuesday, March 27, 2007

O smíšeninách přírodních věcí mezi sebou a jejich užitečnosti.

Dozvěděli jsme se již, že ve světě pozemském nenacházejí se nikdy v jediné věci veškerá věna nebeských těles, nýbrž že jsou roztroušena ve mnohých druzích, tak jako je více věcí Slunečních; jednotlivá nemůže v sebe obsáhnouti veškeré síly Sluneční, nýbrž každá z nich obsahuje jiné vlastnosti Slunce. Proto jest nutné při operacích připravovati směsi, aby bylo možno sloučiti v jedinou formu sta a tisíce slunečních sil, rozsetých v tolika rostlinách, zvířatech atd., kterážto forma by je všechny v sobě obsahovala. Avšak při mísení přichází v úvahu dvojí druh sil: jedna nebeská, vrozená každé jednotlivé části, druhá pak vzniklá za určitých poměrů, odpovídajících určitým nebeským konstelacím, určitým a umělým sloučením. Na základě podobnosti sloučených věcí pozemských s oněmi věcmi nebeskými se stává, že ona síla sestupuje k nám dle řádu, kterým síly výsledné stupňovitě odpovídají silám příčinným, při čemž činné podřizuje si trpné. Tímto způsobem povstává z rostlin, kuřidel a podobných látek smísených dle pravidel fyzických i astrologických určitá společná forma, která jest nadána mnohými hvězdnými vlastnosti, stejným způsobem, jako z nesčetných šťáv bylin jest tvořen med, který dík podivuhodnému a božskému umění včel soustřeďuje v sobě všechny síly bylin. Velmi podivuhodné jest, co vypravuje Eudoxos z Knidu o jednom druhu včelího medu, který byl připravován jistým velkým kmenem v Lybii tak dovedně, že nebyl od přirozeného k rozeznání. Každá směs jest ale jen tehdy dokonalá, tvoří-li její části souvislý, nesnadno porušitelný celek, jak to vidíme u kamenů a u jiných různých věcí, které jsou stmeleny a sjednoceny jistou přirozenou silou tak pevně, že se nám jeví jako jedno těleso. Tímto způsobem lze sloučiti dva stromy štěpováním a stejně tak srůstají lastury s kameny vlivem jisté tajné síly přírodní. Viděl jsem zkamenělá zvířata, která s kamennou hmotou byla spojena tak pevně, že se zdálo, že tvoří s ní jedno stejnorodé těleso. Takovým jest dřevo ebenové, z druhu to stromů, které jsou hned dřevem, hned na to kamenem. Kdo tedy připraví z mnohých látek za vlivů nebeských směs, tomu se dostane jednak celé řady různých nebeských sil, jednak nakupení potencialit přirozených a bude konati divy pomocí mastí, balsámy, kuřidly a podobnými věcmi, o jakých čteme v knihách Chyramidových, Archytových, Demokritových a Hermových (zvláště v té, jež se nazývá Alchorat) a mnoha jiných.