Wednesday, March 28, 2007

O spojení smíšených věcí a o vytváření jemnějšího tvaru a vyvolání života.

Nutno dále věděti, že čím je forma některé věci ušlechtilejší, tím schopnější je ona věc ku přijetí a k působení. Proto můžeme konati nepochopitelné divy, vystavíme-li oživujícímu vlivu hvězd v pravý čas smísené a upravené předměty, aby jim propůjčily život a sensitivní duši, jakožto formu ušlechtilejší. Neboť moc v připravených látkách jest tak veliká, že se nám zdá, jakoby oživovaly, když dokonalé smísení vlastností jaksi odstraní dřívější jejich nevhodnost; jejich dokonalejší život jest však závislý na okolnosti, že mu nic nepřekáží. Nebesa, vpravdě nejmocnější příčina každé věci stvořené, propůjčují hmotě dokonalou digesci spolu se životem, nebeské vlivy a podivuhodné dary jen do té míry, pokud v jejich životě a sensitivní duši existuje schopnost ku přijetí těchto ušlechtilejších a vyšších sil. Mimo to síla nebeská dřímá v těchto věcech jako síra od ohně vzdálená; v tělesech živých hoří však jako síra zapálená, naplňující okolí svými výpary; tímto způsobem vznikají podivuhodná díla, o jakých čteme v knihách Nemith, nazvané též Zákony Plutonovy, poněvadž k nim dochází nepřirozeně a nikoliv dle zákonů přirozených. Víme, že z červů tvoří se komáři, z koně vosy, z telete a býka včely, z nezakopaného, nohou zbaveného raka štír, z upražené a na prach utlučené kachny, je-li hozen prášek do vody, žáby; jsou-li však pečeny v mouce, rozkrájeny a kusy uloženy na vlhké místo podzemní, povstanou z nich ropuchy. Z bazalky rozemleté mezi dvěma kameny, tvoří se štíři, z vlasů menstruující ženy, jsou-li vloženy do hnoje, hadi. Žíně z koňského ocasu hozena do vody oživne a po čase se promění v nebezpečného červa. Z vejce kvočně podloženého může se vylíhnouti i tvor, člověku podobný, což jsem sám viděl a vím, jak se to provádí. Takovému tvoru jsou magy připisovány zázračné síly a nazývají ho divým mužem a pravou mandragorou. Dále nutno věděti, které látky, a to ať již přirozené, umělé nebo složené, jsou schopny pohlcovati nebeské síly. Harmonie přirozených věcí s nebeskými postačí, aby se nebeský vliv přitáhl a neexistuje látka, která by nebyla obdařena těmito silami, není-li ovšem překážky bránící světlu nebeských těles, vlévanému v tento náš svět. Proto co je na hmotě dokonalého, čistého, může nebeské síly do sebe přijmouti. Neboť jest to vztah hmoty se světovou duší, která každodenně působí na přirozené věci a na vše, co příroda vytvořila, takže je nemožné, aby správně upravená hmota neobdržela život neb aspoň ušlechtilejší formu.