Nesmírně veliký jest podíl ohně v celé přírodě, jak praví Plinius, a jest pochybné, zda je více ničivým či tvořivým. Oheň jest jedné podstaty a proniká veškeré věci, jak praví Pythagorejci: Nebem se prostírá a září, v pekle pak jest poután, zatemňuje a mučí, kdežto uprostřed obou sfér projevuje se obojími vlastnostmi. Oheň svojí podstatou je jediný; ve věcech, které zachvacuje, se projevuje různě, rozdělen jsa nestejně v různých věcech, jak praví Kleantes dle svědectví Ciceronova. Oheň, jehož používáme, musíme vyhledati: jest v kamenech, rozněcuje se ocelí, jest v zemi, ze které se kouří, jest ve vodách, kde otepluje prameny, jest v hlubokosti moře, které jest větrem oteplováno, jest ve vzduchu, jehož palčivost cítíme. Veškeré živočišstvo a rostlinstvo jest živeno teplem, a co žije, žije jen teplem v něm skrytým.
<< Home